Du er her

Det nye signalsystem på S-banen

CBTC er type af det nye signalsystem på S-tog. Det er et system, som er leveret af Siemens.

Ordbog

CBTC
Forkortelse for Communication-based train control. Den ramme, som definere det nye signalsystem. Det er et norm, som er defineret af IEEE - en amerikansk organisation. Se mere her.
DMI
Driver Machine Interface . En generelt betegnelse for den enhed man bruger til at styre systemet.
ORS
Operationelle regler S-banen. Det er de regler, som gælder for det nye signalsystem på S-tog. ORS-side på bane.dk.
WET
WET eller mode for glatte skinner. Hvis der er glatte skinner, skal man tage høje for det ved opbremsning. Man har 4 niveauer som kaldes WET1, WET2, WET3 og WET4. Jo højere tal, jo mere lægges til bremseværdi for at være sikker på, at man kan bremse ned i tide. Pga. mangler i håndtering af glatte skinner, har man en lang periode kørt med WET4, men det er blevet ændret til WET2, hvilken har medført længere køretider på strækninger med CBTC.

Henvisninger til andre sider