CBTC er type af det nye signalsystem på S-tog. Det er et system, som er leveret af Siemens.
Ordbog
- CBTC
- Forkortelse for Communication-based train control. Den ramme, som definere det nye signalsystem. Det er et norm, som er defineret af IEEE - en amerikansk organisation. Se mere her.
- DMI
- Driver Machine Interface . En generelt betegnelse for den enhed man bruger til at styre systemet.
- ORS
- Operationelle regler S-banen. Det er de regler, som gælder for det nye signalsystem på S-tog. ORS-side på bane.dk.
- WET
- WET eller mode for glatte skinner. Hvis der er glatte skinner, skal man tage høje for det ved opbremsning. Man har 4 niveauer som kaldes WET1, WET2, WET3 og WET4. Jo højere tal, jo mere lægges til bremseværdi for at være sikker på, at man kan bremse ned i tide. Pga. mangler i håndtering af glatte skinner, har man en lang periode kørt med WET4, men det er blevet ændret til WET2, hvilken har medført længere køretider på strækninger med CBTC.